Kansainvälinen toiminta

Viemme tietoa ja tuemme naisten asemaa rajojen yli.

Lyhyesti

Naisten Kulttuuriyhdistys ry toimii kansainvälisesti vieden tietoa mm. naisten oikeuksista ja naisiin kohdistuvasta väkivallasta ja opastaen naisia uuden elämän alkuun.

MAROKKO

Vuonna 2007 saimme ulkoministeriön kehitysyhteistyörahaa, jolla järjestimme Casablancassa ensimmäisen seminaarin. Vuonna 2008 järjestimme toisen seminaarin Agadirissä ja vuonna 2009 Rabatissa. Tavoitteena oli naisjärjestöjen verkostoituminen sekä naisiin kohdistuvan väkivallan ehkäisy, jonka puitteissa koulutetaan poliisia, tuetaan turvakoteja ja kansalaisjärjestöjä.

Saimme kolmevuotisen jatkorahoituksen ulkoministeriön kehitysyhteistyörahasta, joten vuosina 2010 -2013 järjestämme yhdessä AMDF:n (Association Marocaine Pour les Driots de Femmes) kanssa marokkolaisille naisille kohdistetut seminaarit naisiin kohdistuvasta väkivällasta ja keinoista estää sitä.

Vuonna 2010 Casablancassa järjestetyn seminaarin teemana oli  ”Observatorioiden kokemus & rooli väkivallan ehkäisyssä" ja NaKusta mukana olivat Minna Piispa, Tiina Vuorikivi, Leena Ruusuvuori asiantuntijoina ja Jatta Bucht projektisihteerinä.

Vuoden 2011 seminaari jäi pitämättä maassa ilmenneiden levottomuuksien kanssa mutta vuonna 2012 järjestimme Marrakechissä seminaarin, jonka teemana oli ”Naisiin kohdistuva väkivalta ja oikeus terveyteen”.

2008 Marokko 1.-6.5. 111
2009 Marokko Meknes, Rabat 013
Screenshot 2015-08-20 18.56.21

somalia

Somaliassa toteutetussa hankkeessa opetettiin tietotekniikkaohjelmia mogadishulaisen Hardo – järjestön NASIB-projektin oppilaille ja opettajille Somalimaan pääkaupungissa Hargeisassa 15.3 – 3.4.2010.

Kouluttajina toimivat Pentti Turunen ja apukouluttajana Shukri Omar.

Koulutuksen aikana huomattiin, että koulutukseen osallistuneilla NASIB-projektin oppilailla tuntuu olevan valtavasti motivaatiota levittää tarinoita Somaliasta eri medioihin. Konfliktialueella työskentely erityisesti naisena asettaa heidät vaaratilanteisiin ja ilmaisee rohkeutta.